عدالت adalet

عدالت adalet

قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران بخش هفتم

ماده 50- هيأت اجرائي بخش با تصويب هيأت اجرائي شهرستان مي ‌تواند براي مناطق صعب ‌العبور و كوهستاني و مسافت ‌هاي دور و نقاطي كه تشكيل شعب ثابت ثبت نام و اخذ رأي مقدور نيست شعب اخذ رأي سيار تشكيل دهد. هيأت اجرائي شهرستان نيز مي ‌تواند درصورتي كه لازم بداند ‌نسبت به تشكيل شعب اخذ رأي سيار در مركز شهرستان و بخش مركزي اقدام نمايد و در هر دو مورد بايد به اطلاع هيأت نظارت و نماينده ‌اي از طرف رئيس دادگستري و نمايندگان نامزدها برسد. و همچنين نماينده ‌اي از هيأت نظارت در معيت صندوق سيار بوده و مسير گردش صندوق را در صورت ‌جلسه ‌اي قيد و تأييد نمايند.

ماده 51- حذف گرديد.

ماده 52- حذف گرديد.

ماده 53- در سفارتخانه ‌ها و يا كنسولگري و نمايندگي سياسي ايران در خارج از كشور هيأت اجرائي انتخابات رياست جمهوري به رياست سفير و يا سركنسول و يا عالي ‌ترين مقام نمايندگي سياسي و عضويت سه نفر از كارمندان ارشد سفارتخانه يا كنسولگري و يا نمايندگي سياسي و پنج نفر از ايرانيان مؤمن به انقلاب اسلامي مقيم آن كشور به انتخاب و دعوت سفير يا سركنسول يا مقام نمايندگي سياسي تشكيل مي ‌گردد.

ماده 54- هيأت اجرائي موضوع ماده فوق پس از خاتمه اخذ رأي و قرائت آراء نتيجه را صورت جلسه مي‌ نمايد. سفير و يا سركنسول و يا عالي ‌ترين ‌مقام نمايندگي سياسي موظف است بلافاصله نتيجه را با سريع ‌ترين وسيله مخابراتي ممكن از طريق وزارت امور خارجه به وزارت كشور اعلام دارد.

فصل پنجم - اعلام داوطلبي و رسيدگي به صلاحيت داوطلبان

ماده 55- داوطلبان رياست جمهوري يا نمايندگان تام ‌الاختيار آن ‌ها كه كتباً معرفي شده باشند بايد ظرف پنج روز از تاريخ انتشار دستور شروع انتخابات به وزارت كشور مراجعه نموده و پرسشنامه اعلام داوطلبي را پس از دريافت و تكميل همراه با چهار برگ تصوير كليه صفحات شناسنامه و دوازده قطعه عكس 4×6 از آخرين عكس خود را كه در همان سال گرفته باشند به وزارت كشور تسليم و رسيد دريافت دارند.

تبصره- هر يك از داوطلبان رياست جمهوري درصورت تمايل به انصراف از داوطلبي بايد شخصاً و يا از طريق نماينده تام ‌الاختيار خود و به صورت كتبي انصراف خود را به وزارت كشور اعلام نمايند.

ماده 56- وزارت كشور پس از پايان مهلت قبول داوطلبي، بلافاصله مدارك داوطلبان را به دبيرخانه شوراي نگهبان تسليم مي ‌دارد.

ماده 57- شوراي نگهبان ظرف پنج روز از تاريخ وصول مدارك داوطلبان به صلاحيت آنان رسيدگي و نظر خود را صورت جلسه نموده و يك نسخه از آن ‌را به وزارت كشور ارسال مي ‌دارد.

تبصره- در موارد ضرورت بنا به تشخيص شوراي نگهبان مدت مذكور در اين ماده حداكثر تا پنج روز ديگر تمديد و به وزارت كشور اعلام مي‌ گردد.

ماده 58- پس از سپري شدن مدت زمان قانوني چنانچه مداركي دال بر عدم صلاحيت كانديداهاي رياست جمهوري به دست آيد، پس از بررسي و اعلام عدم صلاحيت وي توسط شوراي نگهبان، مراتب به وسيله وزارت كشور به اطلاع عموم مي ‌رسد.

ماده 59- كانديداها مي ‌توانند اسناد و مدارك مثبت صلاحيت خود را ضميمه اعلام داوطلبي نمايند و يا در مدت زمان رسيدگي به صلاحيت داوطلبان به شوراي نگهبان تقديم نمايند.

ماده 60- وزارت كشور موظف است پس از وصول نظريه شوراي نگهبان اسامي نامزدهاي رياست جمهوري را با استفاده از وسايل ارتباط جمعي ظرف مدت دو روز به اطلاع مردم سراسر كشور برساند.

ماده 61- در مواردي كه طبق گزارشات و شكايات و اعتراضات واصله براي شوراي نگهبان معلوم گردد كه اعضاء هيأت‌ هاي نظارت از قوانين و مقررات تخلف نموده‌ اند، شوراي نگهبان موظف است آن‌ ها را بلافاصله عزل و افراد ديگري را جايگزين نمايند.

فصل ششم تبليغات

ماده 62- به منظور تضمين برخورداري يكسان نامزدهاي رياست جمهوري از امكانات دولتي كميسيوني به نام كميسيون بررسي تبليغات انتخابات زير نظر هيأت اجرائي مركزي انتخابات و بنا به دعوت وزير كشور تشكيل مي ‌گردد.

ماده 63- اعضاء كميسيون بررسي تبليغات رياست جمهوري عبارتند از:

1. دادستان كل كشور يا نماينده تام‌الاختيار او.

2. وزير كشور يا نماينده تام‌الاختيار او.

3. دبير هيأت اجرائي مركزي انتخابات.

4. رئيس شورا يا يكي از اعضاي شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران به انتخاب شورا.

5. رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران يا نماينده تام‌الاختيار او.

تبصره- شوراي نگهبان مي ‌تواند يك نفر از ميان اعضاي خود يا از خارج را به منظور نظارت بر كار كميسيون مزبور تعيين نمايد.

ماده 64- چنانچه به تشخيص كميسيون بررسي تبليغات برنامه‌ هاي تبليغاتي ضبط ‌شده نامزدها در صدا و سيما در برگيرنده مطالب توهين ‌آميز يا هتك حرمت ساير نامزدها يا ديگر افراد و يا مغاير با قوانين باشد، سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران موظف به حذف آن مطالب است و درصورتي ‌كه ضمن پخش برنامه زنده ‌اي موارد مذكور از سوي هر يك از نامزدهاي انتخابات يا نماينده آن ‌ها واقع شود، سازمان موظف است با تشخيص كميسيون بررسي تبليغات به ميزان مناسب و به صورت ضبط ‌شده فرصت احقاق حق بدهد.

ماده 65- نامزدهاي رياست جمهوري كه صلاحيت آنان توسط شوراي نگهبان تأييد و اسامي آن ‌ها از طرف وزارت كشور اعلام مي ‌گردد هر يك حق دارند به طور مساوي از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران براي معرفي و ارائه برنامه ‌هاي خود استفاده نمايند.

 ترتيب و تنظيم برنامه تبليغات نامزدهاي انتخاباتي از طريق صدا و سيما به عهده كميسيون بررسي تبليغات مي ‌باشد.

ماده 66- فعاليت ‌هاي انتخاباتي نامزدهاي رياست جمهوري رسماً از تاريخ اعلام اسامي آنان به وسيله وزارت كشور آغاز و تا بيست‌ و چهار ساعت قبل از شروع اخذ رأي خاتمه مي‌ پذيرد.

ادامه مطلب در بخش هشتم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: شنبه 4 خرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM